tirsdag den 26. maj 2015

Tur til Storebæltsbroen.

Jeg har i længere tid gået med ideen, om at cykle ud til Storebæltsbroen. Men der er trods alt et stykke vej der ud. Så det har kun blevet ved tanken. Men i går 2 pinsedag skulle det være. For vejret var perfekt og jeg skulle nå en tur over de 100km, før Tøserunden på lørdag.

Turen var egentlig ikke planlagt, andet end jeg ville ud til Storebæltsbroen og skulle nå over de 100km. Så efter at have diverse forplejninger tanket op, havde både druesukker, chokoladebar og 2 drikkedunke med saftevand med, var det ellers bare afsted.

Der var noget vind, men det meste af vejen havde jeg sidevind, så den var okay, og solen skinnede fra en delvis skyfri himmel. Der var nogen skyer, men ikke noget af betydning.

Tog turen ud af Fodsporet, for den går næsten hele vejen og der er man fri for biler, motorcykler mm. Eneste minus er alle bommene, man skal igennem. Men efterhånden som man kommer rigtig ud på landet, bliver der længere og længere i mellem dem.

Jeg havde besluttet mig for, at dette ikke skulle være nogen hurtig tur, men en "hvor langt kan jeg køre" tur. Så holdte et lidt lavere gennemsnit end normalt. Men da der var gået 1 time, og jeg kun havde kørt 22km, ja så blev der sat lidt mere fart på, for det var alligevel for langsomt. Kører normalt omkring 30km på en time.

Afsted gik det ud af Fodsporet, men efter 29km deler sporet sig, og jeg fortsatte mod Slagelse. Ville dog ikke køre helt op til Slagelse, for gad ikke cykle mere i byen, end højst nødvendigt. Så da jeg nåede til Harrested, besluttede jeg at dreje af, og forsøge at finde ud til broen via de små veje.

Det gik dog ikke så godt, for jeg er slet ikke kendt i området omkring Slagelse, og selvom jeg har en rimlig godt stedsans, og har en ide om hvad vej jeg skal, så gik der total kuk i det.
Efter små 5km holdte jeg pause ved en skillevej, uden anelse om hvad vej jeg skulle vælge.


Men heldigvis havde jeg vejviser på mobilen, som kunne vise vej. Dog ikke en jeg har kørende, da jeg godt kan lide, bare at køre ud i landskabet. For skal i sidste ende nok finde en vej jeg kender. 
Så efter at have studeret kort og holdt en kort pause, var det videre. Op og ned af bakkerne, for sådan nogle var der rigelig af i dette område.
Til sidst stod der et skilt mod landevejen, og ved landevejen kunne man køre mod Slagelse eller Skælskør. Jeg valgte Skælskør, men den landevej var ikke specielt god at køre på, der var en del huller i vejen, så første sidevej der kom tog jeg. Op ad flere bakker indtil der kom et skilt mod Boeslunde, nu viste jeg pludselig hvor jeg var, også gik det bare der ud af, op og ned af bakkerne indtil jeg kunne se pylonerne på broen. 
De var dog ikke hvor jeg troede, for jeg var faktisk kørt for langt syd på. Så måtte lige justere min retning lidt. Til sidst kom jeg dog ud på den store vej til Korsør, nu var jeg der næsten.

Endelig stod der Korsør på vejskiltet og igennem byen gik det. Ikke den bedste cykelsti, men det gik, og turen igennem byen gik fint, bilerne tog faktisk helsyn og jeg viste af og gengældte respekten ved at køre pænt. 
ENDELIG var broen der :-) Det er efterhånden længe siden, jeg har været der, og er meget fascineret af broen, især Storebæltsbroen. Den er så majestætisk.

Samtidig var jeg efterhånden temmelig tissetrængende, men kunne jo ikke bare efterlade cyklen uden for, da det jo desværre ikke alle, der kan holde fingerne for sig selv. 
Hvad gør man så, jo man tager da bare cyklen med IND på toilettet. Heldigt for mig, er det store toiletter, de har dernede. Så den kom helt med ind på toilettet. Hvad den stakkels cykel ikke må udsættes for ;o)

Nu skulle det populære cykel selfie tages, så cyklen blev båret ud på stenene, hvor der heldigvis stod et skilt den lige kunne stå op ad, og så blev billedet taget.

Det godt sådan en racercykel ikke vejer særlig meget. 

Bagefter holdte jeg et velfortjent hvil. Nu skulle chokoladebaren indtages. Havde undervejs på turen ud, spist druesukker tabletter og drukket næsten hele den første dunk saftevand. Så følte mig stadig i super godt humør og form.
Havde indtil videre kørt 66km, så der var stadig et stykke vej op til de 112km, som var mit mål.

Efter et lille hvil, gik turen hjem over igen.
Men cykelstien ud af Korsør trænger seriøst til en renovering. Den var så hullet og bumpet, at jeg var helt bange for, at cyklen skulle rasle adskilt. Da jeg endelig kom ud af byen summede det i armene og min stakkels højre albue gjorde ondt, det var mere end den kunne klare.

Jeg havde egentlig bestemt mig for, at tage landevejen hjem, for ikke at skulle køre samme vej hjem. Men da jeg nåede igennem Skælskør og stødte på Fodsporet, trak det alligevel for meget, og jeg tog det hjem.

Dog er turen fra Skælskør til Dalmose IKKE racercykel venligt. Der var mange buler i vejen, og to steder var asfalten skraldet af, så man kørte på grus. Ikke særlig fedt, ej heller at der ingen advarsel var. Så den vej køre jeg aldrig mere.

Men turen fra Dalmose og hjem gik rigtig fint. Ud af Fodsporet gik det og kilometrene blev flere og flere. Lidt uden for Hårslev skiftede den endelig til de 100km, og sjovt nok var det ved en bænk, hvor jeg ved sidste tur holdt en 50km pause. Denne gang kunne jeg så bare holde en 100km pause, hvilket jeg også gjorde.

Her efter var det ellers bare hjem over, for klokken var efterhånden blevet mange, og synes også snart at jeg havde brugt nok timer på denne tur. Men på Fodsporet går det også bare der ud af, for det er som sagt et gammelt togspor, så det går ret lige ud.


Efter 4t 41min nåede jeg endelig de 112km. Men der var faktisk et stykke vej hjem endnu, så nu var jeg spændt på, hvad den ville ende på i kilometer.

Endelig efter at have cyklet 124km på 5 timer og 13 min nåede jeg hjem. Godt træt, men ikke udmattet.
Det har været en rigtig dejlig tur. En rigtig hyggetur, hvor jeg bare nød dagen, naturen og at cykle der ud af. Så pyt med der ikke blev sat nogle fart rekorder. Rekorden var at komme over de 100km.


Nu er jeg klar til Tøserunden på lørdag. Det løb der startede det hele.
Jeg havde et mål, at klare Tøserunden når jeg blev 40år. Men den bliver nu klaret "før tid".
Det bliver så stort, at køre det løb og bagefter kunne sige, "Jeg gjorde det" :o)

Så må jeg se hvad 40års løbet så skal være.
Har dog et par ideer til hvad det kan være. Men det går helt an på formen til den tid.

Når Tøserunden er klaret, står den på Søen Rundt - et lille løb på 45km. Her har jeg tænkt mig, at give den gas og se hvor hurtigt det kan køres. Der er dog mange bakker, men lad os nu se.

Senere står den på den helt store udfordring med Falster Rundt på hele 143km. Men det er jo Falster, som ikke rigtig kender til bakker.

Samt Medieløbet på 95km, i vante omgivelser.

Til slut har jeg planer om at tage Farø Bro løbet, som er på 100km. Det vil nok være afslutningen på sæsonen. En forhåbentlig rigtig god sæson :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar